Zwanger en sauna

Bent u zwanger en gaat u graag naar de sauna? U vraagt zich dan waarschijnlijk af of u nog steeds naar de sauna kunt gaan. Wij hebben een aantal tips voor u op een rijtje gezet. Als u voor uw zwangerschap al gewend was om naar de sauna te gaan, dan kunt u nog steeds regelmatig een sauna bezoeken. Bent u zwanger en bent u nog niet eerder in een sauna geweest? Wij raden het in dat geval af om naar een sauna toe te gaan. Uw lichaam is namelijk niet gewend aan de hoge temperaturen en de temperatuurswisselingen.

Wij hebben voor u de belangrijkste overwegingen en bezwaren voor een saunabezoek terwijl u zwanger bent alvast op een rijtje gezet. Ook de voordelen van een bezoek aan de sauna tijdens uw zwangerschap zijn voor u op een rijtje gezet.


Zwanger en sauna: Do's

  • Sauna’s met een lagere temperatuur
  • Luister naar uw eigen lichaam: max 10 min
  • Laatste 6 weken: afkoelen m.b.v. douche of emmer
  • Goed en gezond eten, goed drinken
  • Indiase hoofdmassage
  • Rusten en loungen
  • Zwemmen

Zwanger en sauna: Dont's (Wat wordt afgeraden)

  • Sauna’s met een hoge temperatuur (90-95 graden)
  • Langer dan 10 min blijven zitten in een sauna
  • Laatste 6 weken: warme (kruiden)baden
  • Eerste 3 maanden een sauna bezoeken
  • Infrarood sauna
  • Openbare kruidenbaden
  • Zonnebanksessie

Een bezoek aan de sauna is dus wel degelijk mogelijk wanneer u zwanger bent. Houd echter rekening met de punten beschreven hierboven!